سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دندان‌های کشف شده در چین

دندان‌های کشف شده در چین

گنجینه تازه‌یافت شده‌ای از 47 فسیل از دندان‌های انسان‌های اولیه در غاری در جنوب چین، نشان می‌دهد که سابقه مهاجرت‌ انسان‌های اولیه(هومو ساپینس) از آفریقا به آسیا زمانی بسیار قبل‌تر از آنچه تاکنون تصور می‌شد باز می‌گردد.

به گزارش رویترز، دانشمندان اعلام کردند که قدمت این دندان‌ها به هشتاد تا صد و بیست هزار سال قبل باز می‌گردد و قدیمی‌ترین فسیل‌های انسانی هستند که تاکنون در خارج از آفریقا کشف شده‌اند. قدمت این فسیل‌ها، که در غار فویان در استان هونان چین کشف شده‌اند، سی تا هفتاد هزار سال بیشتر از فسیل‌های انسانی است که در اروپا کشف شده‌اند.

وو لیو، انسان‌اولیه‌شناس مرکز علمی انسان‌شناسی چین، می‌گوید: «تا به حال اکثریت جامعه علمی فکر می‌کرد که انسان‌های اولیه(هوموساپینس) تا پنجاه‌ هزار سال گذشته در آسیا حضور نداشتند.» به گفته لیو، قدمت این فسیل‌ها، که دست کم متعلق به 13 انسان اولیه هستند، دو برابر قدمت فسیل‌های یافت شده در اروپا است. ا امیدوار است که «این کشف باعث شود که باستان شناسان انسانی اهمیت بیشتری برای کند و کاو در خصوص ریشه های انسان امروزی در آسیا قائل شوند.»



نوع انسان کنونی یا هوموساپینس 200 هزار سال قبل برای اولین بار در شرق آفریقا ظاهر شده و سپس به نقاط دیگر جهان مهاجرت کرده است. هر چند که زمان و مکان بسیاری از این مهاجرت‌ها هنوز ناشناخته باقی مانده است.

خانم ماریا مارتینون تورس، انسان اولیه شناس دانشگاه کالج در لندن عقیده دارد که مهاجرت به چین (شرق آسیا) قرن‌ها قبل از مهاجرت انسان‌های اولیه به اروپا اتفاق افتاده است. «با توجه به سرمای شدید در زمستان‌های اروپا، این منطقی است که فکر کنیم مهاجرت به آسیا راحت‌تر بوده است.» به گفته مارتینون تورس، نود هزار سال قبل، مهاجرانی از آفریقا تا اسرائیل پیش روی کردند چرا که فسیل‌‌های انسانی مربوط به آن دوران در غارهایی در آن کشور کشف شده است، اما آنها هرگز به خود اروپا نرسیدند. وی می‌گوید چه‌بسا مهاجرت هوموساپینس‌ها یا همان انسان‌های مدرن امروزی به سرزمین نئاندرتال‌ها که هزاران سال بر اروپا تسلط داشتند، بسیار دشوار بوده است. نتایج این کشف تازه در مجله علمی معتبر «نیچر» منتشر شده است.




تاریخ : یادداشت ثابت - شنبه 95/5/17 | 11:42 عصر | نویسنده : آیدا پاشایی | نظر