سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فلسفه ی شب یلدا چیست؟

شب چله اخرین روز از ماه اذر بلندترین شب سال است.از این رو به ان شب یلدا می گویند.
ایرانیان بر این باور بودند که دراین شب که طولانی ترین شب است ممکن است خورشید دیگر طلوع نکند از این رو معتقد شدن که مهر در چنین شبی به دنیا می اید و به همین دلیل هم از اولین روز دی روزها بزرگتر و شب ها کوتاهتر میشود و چون واژه ی دی به معنی دین هست بنابراین سال دینی ایرانیان کهن از اول دی ماه شروع میشد.

چند نوع سال ایرانیان داشتند؟

دو نوع گاه شماری داشتند نوع اول فروردین شروع و به اسفند ختم میشد.این گاه شماری طبیعی بود.(تغییر فصول).نوع دوم سال دینی از اول دی ماه شروع می شد.

چرا دینی؟

زیرا درنیمه شب اخرین روز اذردر حقیقت 25 دسامبر مهر سوشیانس(از پیامبران ایرانی) متولد شده است .

سوشیانس در اندیشه ی ایرانی:

به معنی نجات دهنده است.ایرنی ها بر این باور بودند هر گاه دنیا پر از ستم شود سوشیانس ظهور می کند.

مهر سوشیانس در چه تاریخی ظهور کرده است؟

مهر سوشیانس از یک خانواده ی سکایی(سیستانی)که نام مادرش ناهید بود از نطفه ی زردتشت که دریاچه ی هامون نهاده شده بود باربرگردید بنابراین مهر سوشیانس پدر ندارد.(ناهید به معنی باکره).پس شباهت به مسیح دارد.

مهر سوشیانس در نیمه شب شنبه 25 دسامبر 272 سال قبل از میلاد مسیح به دنیا امده است.ایرانی هایی که طرفدار این پیامبر هستند مهر پرست گویند و به این دین، دین مهری گویند.(دین پادشاهان اشکانی مهری بوده است و بعد ساسانیان با این دین مبارزه میکنند)
مهر در 51 سال سلطنت اشکانیان به دنیا می اید زمانی که هنوز مسیح به دنیا نیامده بود.

در مهر پرستی چه اصولی رعایت می شود؟

مهر پرستان به 7 اصل اعتقاد دارند:
الف)پروردگار یکی است(یکتا پرستی)
ب)پیشوایان مذهبی به وسیله ی مردم انتخاب می شوند.
پ)فرمانروایان و حاکمان با انتخاب مردم است(نسلی نیست).
ت)ایین مهر با برده داری مخالف است
ج)دروغ، گناهی نابخشودنی است
د)توصیه به تک همسری.(بیش از یک همسر گرفتن گناه نابخشودنی است)
ه)ثروت افراد باید محدود باشد


نماد ایین مهر چیست؟

نماد ان چلیپا (فارسی)یا صلیب(عربی).چند نوع چلیپا وجود دارد:

الف)صلیب معمولی

ب)صلیب های شکسته.

در حقیقت نماد گردونه ی مهر یا خورشید می باشد.
صلیب نماد چهار فصل سال است.چهار طبع مخالف است(گرمی، سردی،…).
چهار جهت اصلی،وقتی در محور مرکزی خودش حرکت کند 364 روز را می سازد
بنابراین جنبه ی تقدس و نماد مهر است.

چگونه می توان به دین مهر پرستی راه پیدا کرد؟

اصولا افرادی را به جلسات مهری می پذیرند که در سن ورنکامگی (جوانی ،کامروایی)باشند.در این سن می توانند دین را قبول کنند یعنی باید اول بالغ باشند بعد دین را بپذریند و پس ازطی ازمایش های بسیار سخت در ایین پذیرفته میشوند

ایا اثری از نماد های مهری در زمان حاضر دیده میشود؟

خالکوبی:به صورت چلیپا روی پیشانی و دست هایشان(مانند زن های قدیمی)
مراسم:
الف)یکی از خدمه باید ناقوس یا زنگ بزند(به معنی شروع مراسم)

ب)یک نوشابه ی مستی اور با نان می خورند که هوم نامند(هوم نام مقدس است)

ایا شباهتی با ایین مسیح دارد؟

ابتدا مسیحیان اب می خوردند بعد برای اینکه مستی ایجاد شود شراب را جایگزین کردند
حافظ تمایلات مهر پرستی داشته.مهر پرستان به دو چیز علافه داشتند.داس و هلال
حافظ معتقد است که صحبت با حاکمان مثل ظلمت شب یلداست
صحبت حکام ظلمت شب یلداست نور ز خورشید جوی بو که در اید


تاثیر عقاید مهری در ادب فارسی:

ادبیات مغانه ی ما بر پایه ی ادبیات مهری است،همان طور که در عرفان هفت مرحله سالک باید طی کند تا به حقیقت برسد،علاقه مندان به ایین مهری پس از گذشتن از هفت مرحله به ایین مهری پذیرفته می شود.


مقا م اول: کلاغ، خد مت گذاری(اول باید در معبد مهری خدمت گذاری کنند)،شبیه کلاغ لباس می پوشند .در فرهگ ایران کلاغ مقدس است،زیرا تنها پرنده ای است که در تمام مدت عمر خود یک بار ازدواج می کند،در یک سالگی معشوقه انتخاب می کنندودر دو سالگی ازدواج می کنند وتا اخر عمر با همان جفت خود زندگی می کنند(اگر جفت بمیرد دیگر ازدواج نمی کند)

مقام دوم: پوشیدگی ،مقام رازداری.باید رازدار باشد.در این مرحله ازمایش های سنگینی انجام می شود

مقام سوم:مقام سرباز،سرش را در راه عقیده اش بدهدو دو نوع مبارزه دارد یکی برای دفاع از کشورو دیگری مبارز با شر و اهریمن و ….
باید ازمایش شود در گور بخوابد و نباید بترسد.این بخش از عقاید در بین عیاران ایرانی می بینیم.

مقام چهارم:مقام شیر،شیر مظهر قدرت،مظهر اتش و اتش مظهر پاکی است.

مقام پنجم:مقام پارسی،مقام ایرانی،باید پارسایی و دانش ها ی مختلف را بیاموزد و به ازادگی و فروتنی فکر کند

مقام ششم:مقام خورشید،خورشید گرمایش را به همه می دهد.مهر مظهر عدالت است.خورسید گرمایی بی ریا دارد بنابراین پرچم ایران بر مبنای شیر و خورشید بوده

مقام هفتم:مقام پیر، همه کس به این مقام نمی رسد.که رابطه ی بین انسان و خداست.

مهر در بیست و پنج سالگی به رسالت مبعوث می شود،چهل سال حکومت می کند ودر شصت و چهار سالگی به اسمان عروج می کند.

به چه دلیل مسیحیت از مهر می اید؟
مسیحیان تا قرن چهارم نمی داستند که مسیح کی به دنیا امده است ولی تاریخ تولد مهر مشخص بوده.
به استناد قران مسیح کشته نمی شود وبه صلیب کشیده نمی شود بلکه به اسمان عروج می کند




تاریخ : چهارشنبه 90/9/30 | 9:28 عصر | نویسنده : آیدا پاشایی | نظر

جشن شب یلدا یکی از زیباترین و پسندیده ترین آیینهای باستانی در فرهنگ کهن ایران است که اسطوره و داستانهای مختلفی در دل خود نهفته دارد.

یلدا به زبان سریانی به معنای میلاد است که اشاره به زایش خورشید و شکست اهریمن دارد.یلدا شب دوستی و مهربانی،شب باهم بودن،حافظ خوانی و شب نشینی و شبچرانی است.

یلدا قدمتی چندهزارساله دارد که طی گذرسالها هنوز شعله این آیین ملی و باستانی خاموش نشده است.

انواع میوه ها نظیرهندوانه،آجیل و شیرینی درکنار تفال به دیوان حافظ،از دیرباز زینت بخش سفره های شب یلدای ایرانیان بوده و هست و همدلی و همنشینی اعضای خانواده و خویشاوندان نیز پای ثابت این جشن بوده است.

یک استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج درباره این آیین باستانی می گوید:درایران کهن،جشن شب یلدا با جشن ظهور میترا (خورشید) مطابقت می کند و به اعتقاد مهرپرستان ، یلدا نمادی برای دوری جستن از بدی ها و زشتیهای ابلیس است .

دکتر "ماه نظری " افزود: شب یلدا طولانی ترین و اولین شب آغاز زمستان است که در این روز آفتاب از برج قوس طلوع می کند.

وی تصریح کرد: پس از شب تاریک و طولانی یلدا، روز اندک اندک بلندتر می شود که به اعتقاد ایرانیان ، این تاریکی و طولانی بودن منحوس است و از سوی دیگر این شب و سرمای سخت زمستان را نتیجه حمله "اهریمن تاریکی " است .

وی افزود: بنابراین برای گریز از این نحوست و بازگشت خورشید، ایرانیان باستان آتش می افروختند و خوان می گستراندند و "میزد" (نذر شامل نان و گوشت و ...) نثار می کردند که بقایای این سنتها هنوز در کرمان دیده می شود.

وی خاطرنشان کرد: در شب یلدا عده ای به در خانه ها می آمدند و هیزم به خانواده ها می دادند و براین باور بودند که این هیزمها به شمش طلا تبدیل می شود.

یک کارشناس تاریخ و مسوول امور فرهنگی دانشگاه تربیت معلم نیز می گوید: ایرانیان کهن ، پایان برداشت محصول صیفی و آغاز فصل استراحت را در شب یلدا جشن می گرفتند.




تاریخ : چهارشنبه 90/9/30 | 9:24 عصر | نویسنده : آیدا پاشایی | نظر

 

شب یلدا ز راه آمـــــــــــد دوبـــــــــاره       

بگیر ای دوست! از غمهـــــــا کناره

شب شادی وشـــور و مهربانی است       

زمـــــــان همدلی و همزبانی است

در آن دیدارهــــــــــــا تا تـــــــــازه گردد       

محبت نیـــــــــــــــز بی اندازه گـردد

به هرجا محفلی گرم و صمیمی است     

که مهمانی درآن رسمی قدیمی است

به دور هم تمـــــــــــام اهــــــل فامیل        

شده بر پا بســــاط میــــوه – آجیل

ز خـــوردن خوردنِ این شـــــــــام چلّه        

شود مهمان حسابی چاق و چلّه!!

همــــــــــه با انتظاری عاشقــــــــــانه        

نظـــــــر دارند ســـــــــوی هندوانه!

نشسته با تفاخـــــــــر  تــوی سینی         

کنارش چاقـــــــــــویی را هم ببینی

چو گــــــــردد قــاچ قــــاچ آن هندوانه         

شود آب از لب و لوچـــــــــــه روانه!

بســــــاط خنده و شادی فراهـــــــــم        

اس ام اس می رسد پشت سر هم

جوانان آن طرف تـــر  جـــــــوک بگویند        

دل از گرد و غبــــــار غـــــم بشویند

کسی را گـــر صدایی نیم دانگ است        

در این محفل پی تولید بانگ است!!

زند بــــــــا “ای دل ای دل”  زیـــــر آواز        

ز بعد آن  “هاهاها”یی کند ســـــاز!

ببندد چشــــــــم و جنباند ســـرش را        

بخواند شعـــــــــــــرهای از برش را!

چنین با شور و نغمه – شعر و دستان       

خرامان می رســــــد از ره زمستان

شمردم مــــن ز چلّــــــــه تا به نـــوروز       

نمانده هیچ؛ جز  هشتاد و نه روز !

کنـــــون معکــــــــــوس بشمارید یاران       

که در راه است فصــــــــل نوبهاران….




تاریخ : چهارشنبه 90/9/30 | 9:35 صبح | نویسنده : آیدا پاشایی | نظر

سفره شب یلدا

جشن شب یلدا

 

 




تاریخ : شنبه 90/9/26 | 9:47 عصر | نویسنده : آیدا پاشایی | نظر