سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
باستان شناسان در اردن مى‌گویند بقایاى آنچه را که آن ها قدیمى ترین کلیساى جهان مى‌نامند یافته اند. قدمت این غار زیرزمینى به نیمه هاى قرن اول میلادى باز مى گردد. این غار زیر کلیساى قدیمى سنت گئورگ در شهر رهاب در شمال این کشور، در نزدیکى مرز با سوریه پیدا شده است. قدمت کلیساى گتورگ مقدس که این بقایا در زیر آن کشف شده به قرن سوم میلادى باز مى گردد. باور عمومى بر این است که مسیحیان اولیه پس از آن که در بیت المقدس تحت تعقیب قرار گرفتند، به این منطقه فرار کردند. باستان شناسان مى گویند که در این غار، نشانه هاى آشکارى از تشریفات مذهبى مسیحیان اولیه دیده مى شود. باستان شناسان همچنین مى گویند که از این محل هم به عنوان محلى براى پرستش و هم منزلگاه آوارگان استفاده مى شد. گمان مى رود که این افراد تا زمانى که امپراتورى روم، مسیحیت را به عنوان دین رسمى معرفى کرد، در این محل زندگى کرده اند. محققان مى گویند که تا کنون قدیمى ترین کلیساى کشف شده در جهان به سده سوم میلادى بر مى گشت. عبدالقادر الحسین، سرپرست مرکز مطالعات باستان شناسى رهاب مى گوید: تیم باستان شناسان موفق شده اند تا بقایاى اولین کلیساى دنیا را که مربوط به سال هاى 33 تا 70 میلادى است، کشف کنند. ما مدارک و شواهدى در اختیار داریم که نشان مى دهد این کلیسا، پناهگاه مسیحیان اولیه، شامل هفتاد هوادار مسیح بوده است. از این افراد در موزائیکى با عنوان هفتاد محبوب خدا نام برده شده است. معاون اسقف کلیساى ارتودکس یونان کشف این بقایا را براى مسییحان دنیا بسیار مهم خوانده است. در شهر رهاب حدود سى کلیسا وجود دارد و برخى باستان شناسان مى گویند که عیسى مسیح و مادرش، حضرت مریم از این شهر رد شده اند.



تاریخ : شنبه 90/10/3 | 9:0 عصر | نویسنده : آیدا پاشایی | نظر

1) نتایج اکثر تحقیقات نشان می‌دهد که حافظه، قابل پرورش است و می‌توان با آموزش‌های درست آن راپرورش داد و تقویت نمود.

2) مانند عضله‌ای که می‌توان با تمرین دادن تقویت کرد، حافظه را نیز می‌توان تقویت کرد.

3) تقویت حافظه نه تنها به آموختن روش‌های تازه بستگی دارد، بلکه به انگیزه قوی نیز نیازمند است.

4) نیاز و همچنین تشخیص دقیق هدف و گام گذاشتن در آن را، می‌توان عامل مهمی در شناسایی نکات کلیدی مطالب به شمار آورد.

5) هر قدر مطلبی با مطالب دیگر در ذهن ارتباط داشته باشد حافظه ما آن را بهتر ضبط می‌کند.

6) بر اساس منحنی ابینگ هاس بعد از گذشت 24 ساعت تقریباً 70 درصد مطالب را از یاد می‌بریم، بخاطر داشته باشید حتماَ 24 ساعت اول پس از مطالعه هر موضوعی، حداقل چند دقیقه آن را تکرار کنید.

7) حالت آمادگی برای یادگیری یکی از راه‌های تقویت حافظه است. (قانون ثرندایک)

8) تکرارهایی که بر طبق قاعده و نظم باشند بر نگهداری مطالب خوانده شده موثر است. (ثرندایک)

9) بر طبق تئوری گشتالت، ار ابتدا مطالب را در قالب کلی و چهار چوب کلی فرا بگیریم تأثیر آن در فراگیری بیشتر است. (از کل به جزء)

10) علاقه داشتن به یک موضوع از عواملی مهم در فراگیری یک مطلب بشمار می‌آید.

11) زمینه سازی و کسب اطلاعات مقدماتی و همچنین انگیزه‌های فراگیری یک مطلب و گوشزد کردن محاسن آموختن آن راه مناسبی برای ایجاد علاقه غیر مستقیم و ثانوی به یک موضوع و در نتیجه حافظه بهتر است.

12) انتخاب آگاهانه موضوعاتی که مطالعه می‌شود و مطالبی را که می‌خواهیم یاد بگیریم باعث فعال سازی حافظه می‌شود.

13) یک قاعده خوب برای گزینش مطالبی که باید از مطالعات متفرقه بخاطر بسپارید آن است که از خود بپرسید چه چیزهایی را احتمالاً در هفته و ماه آینده و سال آینده و یا ده سال آینده می‌خواهم بخاطر داشته باشم. (این موضوع که بر مبنای اصل گزینش در حافظه، بیان شده است به طرز کاملاً مشهودی در هدف‌گذاری رعایت می‌گردد)

14) دقت و توجه، یکی دیگر از مسائلی است که باعث تقویت حافظه می‌شود. وقتی وقت شما در تسخیر اندیشه‌های پنهان و گریزان است امکان آموختن وجود ندارد.

15) آغاز درست، سعی کنید مطالب را از ابتدا صحیح و دقیق یاد بگیرید مطالبی که در کارهای بسیاری از دانشجویان و دانش آموزان وجود دارد این است که موضوعات را بطور دقیق و عمقی مطالعه نمی‌کنند و باعث فراموشی می‌شود. شک و تردید از عواملی است که حافظه را کند و ضعیف می‌کند. حتی در فراگیری یک مهارت، واصول و مبناهای اولیه، بسیار مهم هستند و هنگامی که فردی مهارت لازم را در کاری بدست آورد اعمال ابتدایی آن بصورت یک کار عادی در می‌آید و دیگر نیازی به تمرکز روی آنها نیست و قدرت تمرکز برای کارهای بزرگتر، آزاد می‌شود.

16) ترکیبی از بکار بستن و فهمیدن یک موضوع نقش مهمی در تقویت حافظه نسبت به آن موضوع دارد. کسانی که وقتی مطلبی را می‌خوانند، می‌فهمند و عملاً آن را تکرار می‌کنند تا بصورت ملکه ذهنی درآید به راحتی می‌توانند مطالب فراگرفته شده را بخاطر بسپارند و تا مدت‌های زیادی آن را در حافظه نگهدارند و در مواقع مورد نیاز فراخوانی خوبی نسبت به آن داشته باشند.

17) آنچه را که قصد می‌کنیم و واقعاً می‌خواهیم به یاد بیاوریم بیشتر از چیزهایی که بطور طبیعی می‌بینیم، می‌شنویم و یا می‌خوانیم، به خاطر می‌سپاریم، متمایل کردن انرژی‌های ذهنی به سوی یک هدف که از آن به تمایل ذهنی تعبیر می‌شود یکی از عوامل مهم در بخاطرسپاری مطالب بشمار می‌آید.

18) با رعایت کلیه قواعد و اصول لازم، بهتر است به حافظه اعتماد داشته باشید تا در موقعیت‌های مختلف پاسخ‌های مناسب‌تری بدهد.

19) ارتباط دادن موضوعات به خویشتن و وارد کردن خود در آن و پیدا کردن نقش آن موضوع در زندگی فردی و همچنین یافتن نقاط مشترک بین موضوع و زندگی روزمره و حالات انسانی، یکی از موارد بسیار مهمی است که حافظه را فعال می‌کند.

20) ایجاد ارتباط سازی‌های منطقی (همخوانی معقول) و برقراری ارتباطات بین موضوعات باعث می‌شود تا آنچه را که مطالعه می‌کنیم و یاد می‌گیریم بهتر در حافظه ضبط شود. به قول ویلیام جیمز کسی دارای حافظه‌ای بسیار قوی است که روی تجربه‌های خود تفکر و تأمل می‌کند و تفکرات خود را بطور منظم به یکدیگر ارتباط می‌دهد.

21) سازمان، (جایی برای هر چیز و هر چیزی در جای خود) اصلی است که باید در حافظه حکومت کند یک حافظه خوب همانند یک سیستم بایگانی است که به خوبی سازمان یافته و نگهداری شده باشد. وقتی که مطلبی اعلام حضور می‌کند باید تصمیم بگیریم آن را قبول کنیم نگه داریم یا دور بریزیم پس از تصمیم نگهداری باید تصمیم بگیریم آن را چگونه و در کجا و به چه ترتیبی و با چه قاعده و معیاری نگهداری کنیم توجه دقیق به همین سلسله مراتب باعث ثبت قوی‌تر می‌شود (استفاده از طرح‌های شبکه‌ای و درخت حافظه و یادداشت برداری‌های منظم و سازمان یافته و همچنین الگوهای سازماندهی شده خلاق راهی است بسیار مطمئن و کاربردی برای سازماندهی شدن مطالب در حافظه و در نتیجه فراگیری بهتر مطالب)

22) طبقه بندی مطالب براساس موضوع، مفهوم، حروف الفبا، زمان و تاریخ، تشابه‌ها، تفاوت‌ها، میزان دشواری، کاربرد و هر دلیل دیگری راه مناسبی برای تقویت حافظه محسوب می‌شود.

23) ریز کردن اطلاعات و تشخیص کل و جزء آن نقش زیادی در حافظه دارد. از آنجایی که به تعبیر آقای دکتر جیمز ونیلند استاد دانشگاه نیویورک بلعیدن اطلاعات بی‌شمار بطور یکجا امکان پذیر نیست، بنابراین باید موضوع‌های گسترده را خرد خرد دندان زد و پایین داد. یک مجموعه علمی یا اطلاعاتی را می‌توان با یک پازل بسیار بزرگ که شامل قطعات کوچک بیشماری است مقایسه کرد.

چنین مجموعه‌ای را نمی‌توان به درستی بازسازی کرد مگر آن که یک ایده و نقشه کلی از نوع تصویر در ذهن داشته باشیم در فراگیری اطلاعات هم برای این که کل را بدانیم باید از اجزا باخبر باشیم و برای این که اجزا را بدانیم باید از کل آگاهی داشته باشیم. (آن دسته از کسانی که با درخت حافظه و طرح‌های شبکه‌ای کار می‌کنند به راحتی می‌توانند با یک نگاه خیلی سریع به طرح خود، تشخیص دهند که کل و جزء مطالب چگونه در آن نوشته مطرح شده است و خیلی زیبا و هنرمندانه نسبت به آن تحلیل داشته باشند که پس از گذشت زمانی نه چندان دور به خلاقیت‌های خاصی نائل خواهند گشت و اطلاعات و معلومات آنها برای همیشه به خاطر سپرده می‌شود.)

24) سعی کنید اهمیت و ارزش یک مطلب را تشخیص بدهید و به آن علاقه پیدا کنید یا دست کم ارزش به یادآوری آن و زمان آن را روشن نمایید.

25) توجه خود را با تمام حواس به آن معطوف کنید. (استفاده از حواس دیگر نقش زیادی در حافظه دارد)

26) اطمینان حاصل کنید که آن را بخوبی فهمیده‌اید.

27) استفاده از یادداشت برداری‌های خلاق و هدفمند و با استفاده از رنگ‌های مختلف که جنبه‌های هنری خاصی در آن مشاهده شده بسیار توصیه می‌شود.

28) استفاده از نظام‌های و ابزارهای مختلف برای یادگیری.

29) استفاده از کدسازی (برای اعداد ...)

30) استفاده از تداعی‌های تجسمی (فیلمنامه، تصویر برداری، نمایش)

31) برای این که تصاویر ذهنی و تجسم مطالب برای تقویت حافظه موثر واقع شود لازم است شرایط زیر رعایت شود:

ـ تحرک

ـ مضحک بودن

ـ رنگی

ـ تعداد زیاد

ـ وارد کردن خود

ـ عجیب و اغراق آمیز

ـ ظاهر شدن دیگر حواس (مثل بو ،صدا و ...)

ـ ارتباط سازی خلاق

ـ تجسم دقیق وشفاف در ذهن

ـ آرامش در حین تجسم




تاریخ : شنبه 90/10/3 | 12:34 عصر | نویسنده : آیدا پاشایی | نظر

عضو هیئت علمی و مدیر گروه باستان شناسی

_____________________________

نام: دکتر علیرضا هژبری نوبری
    تلفن: 02182883657
    دورنگار: 02182883617
    پست الکترونیکی: hejebri@modares.ac.ir
    اتاق: دانشکده علوم انسانی، طبقه دوم، اتاق 237
    دانشکده علوم انسانی، طبقه اول، دفتر گروه، اتاق 125

_____________________________

نام: دکتر فرهنگ خادمی ندوشن
    تلفن: 02182884658
    دورنگار: 02182883617
    پست الکترونیکی: khademif@modares.ac.ir
    اتاق: دانشکده علوم انسانی، طبقه چهارم، اتاق 425

_____________________________

نام: دکتر سید مهدی موسوی کوهپر
    تلفن: 02182884661
    دورنگار: 02182883617
    پست الکترونیکی: m_mousavi@modares.ac.ir
    اتاق: دانشکده علوم انسانی، طبقه چهارم، اتاق 445
_____________________________

نام: دکتر حامد وحدتی نسب
    تلفن: 02182884602
    دورنگار: 02182883617
    پست الکترونیکی: vahdati@modares.ac.ir
    اتاق: دانشکده علوم انسانی، طبقه سوم، اتاق 316
_____________________________

 

    نام: دکتر جواد نیستانی
    تلفن: 02182883645 ، 02182883661
    دورنگار: 02182883617
    پست الکترونیکی: jneyestani@modares.ac.ir
    اتاق: دانشکده علوم انسانی، طبقه دوم، اتاق 209




تاریخ : سه شنبه 90/9/22 | 6:11 عصر | نویسنده : آیدا پاشایی | نظر

لیست اسامی فارغ التحصیلان مقطع دکتری سال 1387

ردیف نام و نام خانوادگی رشته تحصیلی موضوع رساله سال فراغت از تحصیل
1 عبدالحمید رضایی باستانشناسی- پیش از تاریخ

بررسی روند ایجاد، توسعه و تخریب استقرارهای دشت شوشتر در دوره هولوسن بر اساس

داده های زیست بوم شناختی

24/4/87
2 لیلی نیاکان باستانشناسی- دوران اسلامی روشمند حوزه های فرهنگی دشتهای کرج و قزوین در دوران انتقالی ساسانی اوایل اسلامی 3/7/87

 لیست اسامی فارغ التحصیلان مقطع دکتری سال 1388

ردیف نام و نام خانوادگی رشته تحصیلی موضوع رساله سال فراغت از تحصیل
1 زهره روح فر باستانشن اسی- دوران اسلامی

ساخت لعاب زرین فام در ایران با تأکید بر رساله ابوالقاسم عبدالله کاشانی در سده های میانی ( 7 و 8 ه.ق)

24/4/87

 لیست اسامی فارغ التحصیلان مقطع دکتری سال 1389

ردیف نام و نام خانوادگی رشته تحصیلی موضوع رساله سال فراغت از تحصیل
1 سهیلا غرابی باستانشناسی- پیش از تاریخ   24/3/89
2 عابد تقوی باستانشناسی- دوران اسلامی

منشأ یابی منابع گل مورد استفاده در سفالهای بومی عصر سلجوقی شهر کهن جرجان با

استفاده از روش آزمایشگاهی XRF

27/4/89
3 علیرضا عسگری یاوردی

باستانشناسی-دوران تاریخی





  3/5/89

 لیست اسامی فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد سال 1387

ردیف نام و نام خانوادگی رشته تحصیلی موضوع پایان نامه سال فراغت از تحصیل
1 عاطفه مرزبان باستانشناسی-تمدن و فرهنگ اسلامی   28/1/87 
2 بهاره بخشنده باستانشناسی-تمدن و فرهنگ اسلامی پژوهشی در ماندگارهای چوبی مازندران از دیدگاه باستانشناسی، پژوهش موردی : سقانفارها 22/2/87 
3 شهنام ششفیعی باستانشناسی-تمدن و فرهنگ اسلامی

پژوهشی در بقایای معماری دو قرن نخستین اسلامی در شهرستان نیشابور از دیدگاه باستانشناسی

( با تکیه بر سبک خراسانی )

11/3/87 
4 باپو نوه ئی باستانشناسی-تمدن و فرهنگ اسلامی پژوهشی در مناره های سلجوقی ایران از دیدگاه باستانشناسی 20/3/87 
5 امیرحسین صالحی  باستانشناسی-دوران تاریخی بررسی و مطالعه مراکز فلزی گری باستان در غرب مازندران 25/4/87 
6 علی بیننده باستانشناسی-پبش از تاریخ بررسی باستانشناسی حوضه رودخانه زاب کوچک 18/6/87 
7 سعید امیرحاجلو باستانشناسی-تمدن و فرهنگ اسلامی بررسی باستانشناسی حمامهای شهر اصفهان و عوانل اثرگذار بر معماری آنها از دوره صفوی تا قاجار 24/6/87 
8 علی حقیقت باستانشناسی-پبش از تاریخ عناصر مسلکی-دینی در گسل سنگی فلات مرکزی ایران : مطالعه موردی حصار،سیلک،زاغه،قبرستان 23/6/87 
9 حبیب اله خسروی باستانشناسی-پبش از تاریخ بررسی باستانشناسی بخش ویسیان خرم آباد 31/6/87 
10 زهرا رضایی فریمانی باستانشناسی-دوران تاریخی   9/9/87 
11 آناهیتا شاهرخی باستانشناسی-تمدن و فرهنگ اسلامی پژوهشی در کتیبه های اسلامی داغستان 14/12/87 

لیست اسامی فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد سال 1388

ردیف نام و نام خانوادگی رشته تحصیلی موضوع پایان نامه سال فراغت از تحصیل
1 میثم علیئی باستانشناسی-تمدن و فرهنگ اسلامی بناهای آرامگاهی تهران در دوره اسلامی و مسیر تطور آنها 25/3/88
2 محمد ایوتوند باستانشناسی-دوران تاریخی منشأ یابی اسیدین های تپه چپا پهن با روش طیف سنجی XRF 16/4/88
3 پرستو مسجدی خاک باستانشناسی-دوران تاریخی استخوانهای باستانی و ترکیبات شیمیایی آن 30/4/88
4 میترا واحدی الوار باستانشناسی-پبش از تاریخ   28/4/88
5 فهیمه شیخ شعاعی باستانشناسی-دوران تاریخی دیرینه شناسی محوطه گوهرتپه عصر آهن بر اساس استخوانهای باقی مانده از آن 23/6/88
6 محمدحسن ذال باستانشناسی-تمدن و فرهنگ اسلامی پژوهش باستان شناختی تکایا در مازندران ( مطالعه موردی : حوزه نور تاماری ) 25/6/88
7 شکوه خسروی باستانشناسی-پبش از تاریخ   23/6/88
8 ابراهیم رایگانی باستانشناسی-دوران تاریخی اشتباهات فنی و تکنیکی موجود در مجاریها و نقوش برجسته تخت جمشید 29/7/88
9 یدالله زکاوت زاده باستانشناسی-دوران تاریخی بررسی سازه های باربر و غیر باربر در بناهای هخامنشی ( مطالعه موردی : بناهای تخت جمشید ) 18/8/88
10 آیلا عبدالله زاده باستانشناسی گذر از مس سنگی به مفرغ در شمال غرب ایران با تکیه بد محوطه های کاوش شده در منطقه خدا آفرین ( کهنه پاسگاه ) 15/10/88
11 سمیه خاکسار مقدم باستانشناسی-پبش از تاریخ مطالعه ریخت شناسی و فن آوری ساخت مصنوعات سنگی محوطه دلازیان ( میرک ) حاشیه شمالی کویر مرکزی 10/11/88
12 مهسا ویسی باستانشناسی-دوران تاریخی ارتباطات ایران و آسیای صغیر در دوره های هخامنشی 12/11/88
13 زینب اکبری باستانشناسی بررسی تطبیقی معماری مدارس دینی قاجار در شهر تهران و قزوین از دیدگاه باستانشناسی 27/11/88
14 مینا رمضان جماعت باستانشناسی نگرشی بر شیوه های خانه سازی تهران عهد قاجار با تأکید بر فضاهای ورودی 27/11/88

لیست اسامی فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد سال 1389

ردیف نام و نام خانوادگی رشته تحصیلی موضوع پایان نامه سال فراغت از تحصیل
1 مرضیه زارع خلیلی باستانشناسی-پبش از تاریخ مقایسه تطبیقی سفالهای غار کیشان با سایتهای همجوار  24/1/89
2 موسی سبزی دوآبی باستانشناسی   29/4/89 
3 سید بهاء حسینی باستانشناسی

شناسایی جامعه رمه گردان کوچک و بزرگ بر اساس عناصر موجود در استخوان انسان و حیوان در محوطه های تاریخی برای نظام

 معیشتی آنان

24/6/89 
4 زهرا محرابی پور باستانشناسی-دوران تاریخی    30/4/89
5 فاطمه جمشیدی باستانشناسی-پبش از تاریخ



تاریخ : سه شنبه 90/9/22 | 6:10 عصر | نویسنده : آیدا پاشایی | نظر

 گروهی گنج‌یاب در حال حفاری غیرمجاز در جوار امامزاده سید صوفی ازنا همراه با دستگاه گنج‌یاب و اسلحه دستگیر شدند.

 فارس: مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان اوقاف از کشف تعدادی کوزه و یک جسد مومیایی شده در جوار امامزاده سیدسوفی شهرستان ازنا در استان لرستان خبر داد.حسن ربیعی، با بیان این مطلب افزود: شب گذشته گروهی گنج‌یاب در حال حفاری غیرمجاز در جوار امامزاده سیدسوفی ازنا همراه با دستگاه گنج‌یاب و اسلحه دستگیر شدند.


 وی ادامه داد: این گروه با تطمیع یکی از کارگران طرح توسعه امامزاده سیدسوفی مبادرت به این اقدام کرده بودند که با هوشیاری پرسنل اداره اوقاف ازنا افراد مذکور هنگام این اقدام ناشایست دستگیر شدند.
ربیعی تصریح کرد: گفته می‌شود براساس تصاویر دستگاه مانیتور، اشیاء مذکور شامل چند کوزه و قالب یک جسد مومیایی شده است.همچنین براساس گزارش روابط عمومی سازمان اوقاف مدیرکل اوقاف استان لرستان با بیان اینکه این اشیاء تاریخی در دالانی مسقف در کنار امامزاده سوفی کشف شده است، گفت: امامزاده سیدسوفی ازنا هم‌اکنون در حال بازسازی و توسعه است و با مراقبت و هوشیاری توانستیم این اشیاء را قبل از آنکه به یغما برود از چنگ غارتگران میراث فرهنگی نجات دهیم و با همکاری سربازان گمنام امام زمان (عج) عوامل مذکور را دستگیر کنیم.

مدیرکل اوقاف استان لرستان تصریح کرد: در صورت عدم تأمین امنیت اشیاء، این اشیاء به رسم امانت تحویل اداره میراث فرهنگی استان لرستان خواهد شد تا پس از احداث موزه امامزاده سیدسوفی این اشیاء به این موزه بازگردانده شود.




تاریخ : سه شنبه 90/9/8 | 5:49 عصر | نویسنده : آیدا پاشایی | نظر
به دنبال گودبرداری غیر قانونی در محوطه مسجد جامع بازار تهران ،سفالینه هایی تاریخی کشف شد که به گفته برخی از کارشناسان قدمت آن به 1000 سال پیش می رسد.
پیش از این در "میراث خبر" آمده بود که رییس مسجد جامع بازار بدون هماهنگی با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران اقدام به گود برداری در محوطه این بنای ثبت در فهرست آثار ملی کرده و این امر منجر به کشف چندین اثر سفالی شده است.
 
این آثار سفالی در حال حاضر به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران منتقل شده و پس از بررسی کارشناسان نظرات متفاوتی درباره قدمت آن اعلام شده است.
 
برخی متخصصان میراث قدمت این سفالینه ها را 300 سال و برخی دیگر 1000 سال عنوان کرده اند.
 
"کیانوش تکلو"، معاون حقوقی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در این باره به میراث خبر گفت :« اکنون پرونده اقدامات غیر قانونی رییس مسجد جامع بازار در حال پیگیری است و برخی از کارشناسان میراث قدمت سفالینه هایی که به طور اتفاقی از این محوطه کشف شده را به 300 تا 1000 تخمین زده اند.»
 
 "حسن قره خانی"،کارشناس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران نیز که این سفالینه ها را بررسی کرده است به chn   گفت :«  به نظر کارشناسی من این سفالینه ها قدمتی معادل 300 سال دارند و در حال حاضر نیز این آثار کشف شده در انبار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران نگهداری می شود .»
 
وی افزود :« من نظر کارشناسان دیگر را درباره قدمت 1000 ساله این آثار نمی دانم .»
 
قره خانی به میراث خبر گفت :« محلی که در حال حاضر این مسجد تاریخی قرار دارد  نخستین هسته شکل گیری بافت تاریخی تهران به شمار می رود و کشف آثار دیرینه در آن غیر واقعی و دور از ذهن نیست.»
 
 
به گفته معاون حقوقی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران ، رییس مسجد جامع بازار در دادگاه عنوان کرد که از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران مجوز داشته این در حالی است که گفته های وی کذب بوده و هیچگونه مجوزی از سوی کارشناسان میراث در این زمینه  به وی داده نشده است  .
پیش از این در "میراث خبر" آمده بود که رییس مسجد جامع بازار بدون هماهنگی با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران اقدام به گود برداری در محوطه این بنای ثبت در فهرست آثار ملی کرده و این امر منجر به کشف چندین اثر سفالی شده است.
 
این آثار سفالی در حال حاضر به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران منتقل شده و پس از بررسی کارشناسان نظرات متفاوتی درباره قدمت آن اعلام شده است.
 



تاریخ : یکشنبه 90/9/6 | 7:29 عصر | نویسنده : آیدا پاشایی | نظر
موزه بزرگ شهر بن در آلمان در نمایشگاهی اختصاصی حدود 500 اثر تاریخی را به تماشای عموم گذاشته است که صدها سال در اعماق دریا از انظار پنهان مانده بود.

 

تا هزار سال پیش در دهانه دلتای نیل در شمال مصر تمدنی شکوفا وجود داشت که بخش اعظم آن بر اثر برخوردهای جنگی یا سوانح طبیعی نابود شده است. حدود 2100 سال پیش در کرانه دلتای نیل نیم میلیون نفر زندگی می کردند.

در آن روزگار اسکندریه تنها مرکز تمدن مدیترانه نبود بلکه کلان شهر بزرگ دوران باستان و گره گاه شهرها به شمار می رفت. این شهر میدان تبادل کالا و دانش و فرهنگ و دین بود.

این شهر را اسکندر مقدونی در جریان فتوحاتش در سال 331 پیش از میلاد پایه گذاشت. شهر طی تنها صد سال به اولین کلان شهر جهان بدل شد. اسکندریه با برج دریایی رفیعی به بلندی 130 متر بزرگترین بندر جهان بود که هزار کشتی در اسکله وسیع آن لنگر می انداختند.




تاریخ : یکشنبه 90/9/6 | 7:26 عصر | نویسنده : آیدا پاشایی | نظر
باستانشناس سرشناس استرالیایی در 14 اوریل 1892 بدنیا آمد. وی تحصیلات خویش در خصوص باستانشناسی را در دانشگاههای سیدنی و آکسفورد ادامه داد. وی در دانشگاههای مختلفی همچون دانشگاه لندن به تدریس باستانشناسی پرداخت. باستانشناسی بدون گوردون چایلد شاید امروزه فاقد بسیاری از مبانی باستانشناسی بود.

 کتابهای زیر از مشهورترین آثار به جای مانده از این باستانشناس فقید استرالیایی است:

The Dawn of European Civilization (1925)

Man Makes Himself (1951)

Man Makes Himself (New Thinker

What Happened in History (1942)

(1944 )Progress and Archaeology

 

وی در 19 اکتبر 1957 در حالی دنیا را وداع گفت که پس از بازنشستگی از دانشگاه لندن قصد نگارش کتابی دیگر را داشت که اجل به او فرصت این کار را نداد.

 




تاریخ : یکشنبه 90/9/6 | 7:25 عصر | نویسنده : آیدا پاشایی | نظر

دانشگاهای ارائه دهنده رشته باستان شناسی در مقطع کارشناسی ارشد :

 

دانشگاهای دولتی :

1-دانشگاه تهران

2-دانشگاه تربیت مدرس تهران

3-دانشگاه بوعلی سینا همدان

4-دانشگاه هنر اصفهان

5-دانشگاه محقق اردبیلی

6-دانشگاه سیستان بلوچستان زاهدان

7-دانشگاه شهرکرد

8-موسسه غیر انتفاعی گلستان-گرگان

9-موسسه غیر انتفاعی مارلیک-نوشهر

 

دانشگاهای آزاد:

1-دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

2-دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر (از شهرستان های استان زنجان)

 
نام کتاب و دوره نام نویسنده انتشارات
پیش از تاریخ ایران

-

-

ایران از اغاز تا سپیده دم شهرنشینی دکتر صادق ملک شهمیرزادی میراث فرهنگی
باستانشناسی غرب ایران فرانک هول سمت
باستانشناسی هزاره اول پ-م در ایران  دکتر حسن طلایی سمت
پیش از تاریخ بین النهرین

-

-

کتاب درسی پیش از تاریخ بین النهرین صادق ملک شهمیرزادی انتشارات مارلیک
بین النهرین(یکجلدی) دکتر یوسف مجید زاده  نشر دانشگاهی

ماد و هخامنشی

-

-

کتاب درسی ماد -هخامنشی ... دکتر بهمن فیروزمندی انتشارات مارلیک
از زبان داریوش هاید ماری کخ کارنگ
هنر ایران باستان(ماد و هخامنشی) رمان گیرشمن علمی فرهنگی
ایران باستان یوزف ویسهوفر

-

پارت و ساسانی

-

-

تاریخ سیاسی پارت نلسون دبواز

-

اشکانیان مالکم کالج

-

هنر ایران باستان(پارت و ساسانی) رمان گیرشمن علمی فرهنگی
تاریخ ایران کمبریج(جلد3 بخش اول) احسان یار شاطر امیر کبیر
تجدیدحیات هنر وتمدن درایران باستان جورجینا هرمان نشر دانشگاهی
دوره ی اسلامی

-

-

هنر و معماری اسلامی 1 اتینگهاوزن- گرابر سمت
هنر و معماری اسلامی 2 شیلا بلر- جاناتان بلوم سمت
معماری اسلامی  دکتر محمد یوسف کیانی سمت  
گاهنگاری ایران ویت -دریون

-

تکوین و شکل گیری هنر اسلامی گرابار

-

باستانشناسی و هنر اسیای صغیر دکتر بهمن فیروزمندی سمت
معماری اسلامی هیلن براند

-

سکه های ایران دکتر علی اکبر سر فراز سمت
زبان تخصصی

-

-

انگلیسی باستانشناسی صادق ملک شهمیرزادی سمت




تاریخ : یکشنبه 90/9/6 | 6:8 عصر | نویسنده : آیدا پاشایی | نظر
سیف‌الله کامبخش‌ فرد باستان شناس پیشکسوت درگذشت
سیف‌الله کامبخش‌ فرد، کارشناس پیشکسوت‌ باستان‌شناسی و عضو گروه‌ باستان‌شناسی‌ دانشگاه‌ تهران عصر روز یکشنبه هفتم آذرماه پس از مرخص شدن از بیمارستان در خانه خود به‌دلیل ناراحتی قلبی و ریوی درگذشت.

به گزارش خبرنگار مهر، سیف‌الله کامبخش‌فرد در سال 1308 در تهران به دنیا آمد. او تحصیلات‌ ابتدایی‌ را در دبستان‌ ادیب‌ و متوسطه‌ را در درالفنون‌ گذراند. سپس‌ در رشته‌ باستان‌شناسی‌ ادامه‌ تحصیل‌ داده‌ و موفق‌ به‌ دریافت‌ مدرک‌ کارشناسی‌ و کارشناسی‌ ارشد باستان‌شناسی‌ از دانشگاه‌ تهران‌ شد.

مرحوم کامبخش فرد در سال‌ 1339 عضو بخش‌ ماقبل‌ تاریخ‌ موزه‌ ایران‌ باستان‌ بود و همزمان‌ با آن‌ (از 1338 تا 1345) معاونت‌ و دستیاری‌ دکتر عزت‌الله نگهبان‌ را در اداره‌ موسسه‌ باستان‌شناسی‌ دانشگاه‌ تهران، که‌ محل‌ آن‌ در ساختمان‌ دانشسرای‌ عالی‌ واقع‌ در سه‌ راه‌ ژاله‌ بود، بر عهده‌ داشت.

او در سال‌ 1344 رئیس‌ اداره‌ آرشیو فنی‌ موزه‌ ایران‌ باستان‌ و در سال‌ 1358 رییس‌ موزه‌ ایران‌ باستان‌ بود. همچنین‌ از سال‌ 1359 تا زمان‌ بازنشستگی‌ (1365) به عنوان کارشناس‌ مسؤ‌ول‌ باستان‌شناسی‌ در مرکز باستان‌شناسی‌ ایران‌ فعالیت می کرد.

از سوابق‌ پژوهشهای میدانی وی می توان به فعالیت در‌ کاوشهای‌ مارلیک، چراغعلی تپه در گیلان‌، بررسی باستان شناسی محوطه های پیلاقلعه‌، زینب‌ بیجار، دوره‌ بیجار، و ... در رحمت‌ آباد و رودبار گیلان، سرپرستی‌ هیأت‌ علمی‌ کاوش‌های‌ باستان‌شناسی‌ نیشابور، سرپرستی هیأت‌ کاوش‌های‌ باستان‌شناسی‌ در گرمی مغان-اردبیل، آذربایجان‌ شرقی، تپه‌های‌ قیطریه، محوطه‌ آناهیتای‌ کنگاور، و کاوش‌های‌ باستان‌شناسی‌ و بازسازی‌ بنای موسوم به معبد آناهیتا در کنگاور اشاره کرد.

از استاد کامبخش فرد کتابهای زیادی از جمله سفالگری‌ نیشابور در سده‌های‌ پنجم‌ و ششم‌ هجری، تهرانِ‌ سه‌ هزار و دویست‌ ساله‌، معبد آناهیتا، گور خمره‌ای‌ اشکانی‌ در گرمی‌ مغان، سفال‌ و سفالگری‌ در ایران‌ از ابتدای‌ نوسنگی‌ تا دوران‌ معاصر باقی مانده است.

این استاد باستان شناسی مدتی به‌دلیل ناراحتی قلبی و ریوی در بیمارستان بستری شده بود و پس از مرخص شدن از بیمارستان، ساعت 16 روز گذشته دار فانی را وداع گفت.




تاریخ : شنبه 90/9/5 | 11:3 صبح | نویسنده : آیدا پاشایی | نظر