سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هفت سال است که پروژه‌ای تحت عنوان «ژن‌نگاری» با پشتیبانی موسسه «نشنال جئوگرافی» کار گردآوری و بررسی اطلاعات میراث ژنتیک مردمان مختلف را از طریق خوانش داده‌های ثبت شده در «دی ان ای» آنها در دست اجرا دارد.

این داده‌ها در دو رشته اصلی ژنتیک پُشت مادری شخص (یعنی مادرِ مادرِ مادرِ مادر... الی آخر.) یا پُشت پدری وی ( یعنی پدرِ پدرِ پدرِ پدر... الی آخر) دنبال می‌شوند.

دانشمندان در این پروژه رگ و ریشه شخص مورد بررسی را تا زمان کوچ نخستین انسان‌های مدرن از قاره آفریقا به دیگر نقاط جهان، حدود 60 هزار سال قبل، ردیابی می‌کنند.

به گزارش مجله نشنال جئوگرافیک، موسسه نشنال جئوگرافیک آغاز فاز دوم پروژه ژن‌نگاری را اعلام کرده است. فاز دوم ژن‌نگاری که با عنوان اختصاری «جنو 2?.?0» معرفی شده، پاسخ دو سوال اساسی را در دستور کار قرار داده است:

بررسی پُشت «مادرِ پدرِ مادرِ مادرِ» شما (و الی آخر) چه داده هایی ژنتیکی را نشان خواهد داد؟

و دوم اینکه: تکلیف انسان های غیر مدرنی که با انسان های مدرن درآمیختند چه می شود؟ آنهایی که در طول حرکت انسان مدرن از قاره آفریقا در اروپا و آسیا بر سر راه وی قرار گرفتند و در نهایت انسان های امروزی را پدید آوردند.

اسپنسر ولز، مدیر پروژه «جنو 2?.?0»، در موسسه نشنال جئوگرافیک توضیح می دهد که در فاز نخست این پروژه، محققان نمونه 12 شاخص قابل شناسایی کروموزوم های ایگرگ را به منظور ردیابی پُشت مذکر هر فرد مورد بررسی قرار می دهند و به همین ترتیب، برای ردیابی پُشت مونث وی حدود 150 شاخص دی ان ای میتوکوندریایی را نیز واکاوی می کنند.

پژوهشگر ارشد نشنال جئوگرافیک در ادامه توضیحات خود تصریح می کند که در پروژه «جنو 2?.?0» ، بر روی نمونه تمامی کروموزوم های دیگر آدمی که تا کنون مورد بررسی دقیق قرار نگرفته اند مطالعه دقیق انجام خواهد شد.
وی می افزاید: «با انجام این آزمایش، داستان های فراموش شده گذشته های دور خود را ورای روزگار اجدادمان درک خواهیم کرد.»

نمونه ای آزمایش های تبارشناسی در قزاقستان

نمونه ای آزمایش های تبارشناسی در قزاقستان

اما علاوه بر آنچه مدیر پروژه «جنو 2?.?0» از آن به عنوان دستاورد بزرگ یاد می کند، هیجان انگیز ترین جنبه فاز جدید پروژه برای بسیاری از مردم تعیین میزان وجود رگ و ریشه انسان های غیرمدرن و اولیه در شجره نامه خانوادگی شان خواهد بود.

واکاوی دی ان ای بقایای بر جای مانده از انسان های نئاندرتال و دنیسووان این امکان را برای دانشمندان فراهم آورده که شاخص های دقیق ژنتیک انسان های اولیه را نیز ثبت کنند. بدین ترتیب بررسی دقیق تر نمونه «دی ان ای انسان های زنده امروزین» مشخص خواهد کرد که چند درصد از دی ان ای این افراد از یک یا هر دو دو گونه انسان های اولیه به ارث رسیده است یا، به قول اسپنسر ولز، «نشان می دهد چقدر نئاندرتال هستند.»

در بیانیه مطبوعاتی موسسه نشنال جئوگرافیک درباره پروژه «جنو 2?.?0» آمده است: «شرکت کنندگان در این آزمایش، نتایج بررسی نمونه دی ان ای خود را به شیوه ای تازه در قالبی مبتنی بر شبکه و با طراحی جدید دریافت خواهند نمود. علاوه بر آن، نمودار تصویری کوچ اجداد شخص مورد نظر در طول قرون نیز در اختیار او قرار خواهد گرفت و در عین حال معلوم خواهد شد که از لحاظ ژنتیکی اجداد او از کدام مناطق در جهان آمده اند.»

نمونه برداری از دی ان ای نیز به همان شیوه ساده و بدون درد مورد استفاده در فاز نخست جنوگرافیک خواهد بود که شامل کشیدن دو عدد برس کوچک گوش پاک کن مانند در دهان فرد است که نمونه سلول حاوی دی ان ای را جمع می کنند.

هرچه تعداد افراد بیشتری در این آزمایش شرکت کنند بر میزان دقت آن نیز افزوده خواهد شد. جالب آنکه دست اندرکاران فاز دو ژن‌نگاری می گویند شرکت کنندگان خواهند توانست اطلاعات مربوط به تبارشناسی خود را پس از دریافت، در قالب نمودارهای «اینفوگرافیک» بر روی شبکه های اجتماعی با دیگران به اشتراک بگذارند.

در همین حال، یافته های پروژه ژن‌نگاری تا کنون به انتشار 35 مقاله علمی انجامیده که برای نخستین بار پاسخ پرسش هایی قدیمی را به شیوه علمی و دقیق در اختیار علاقه مندان و پژوهشگران قرار داده است؛ پرسش هایی درباره مسائلی از قبیل خاستگاه زبان های قفقازی، مسیر اولیه کوچ انسان های اولیه، ردپای فنیقی ها در سواحل مدیترانه، تاثیر ژنتیک جنگ های صلیبی و اصلیت خاندان پادشاهی رومانی که شامل دراکولای افسانه ای نیز می شود.

نتایج آزمایش های دی ان ای و یافته های ژنتیک در بانک داده ویژه ای ذخیره خواهد شد که بزرگترین مجموعه اطلاعات مردم شناسی ژنتیک بشریت را تا به امروز تشکیل خواهد داد.

در فاز دوم پروژه جنوگرافیک، دست اندرکاران این پروژه با افراد، موسسات و سازمان هایی از سراسر جهان همکاری کرده و به کمک آنها تاریخچه ژنتیک افراد مختلف از نژادها و قومیت های مختلف مورد کند و کاو قرار دادند.

تا به این جای کار، پروژه «جنوگرافیک- 2» طرفداران پرشماری در جهان یافته است. از جمله اشخاصی که در این پروژه با نشنال جئوگرافیک همکاری کرد، شخص نخست وزیر قزاقستان بود که پس از انجام آزمایش های جنوگرافیک و دریافت نتایج مربوط به بررسی ژنتیک خود و آگاهی از تاریخچه خانواده اش آن چنان تحت تاثیر قرار گرفت که از کل تیم اسپنسر ولز رسماً دعوت به عمل آورد که نمونه های دی ان ای مردم قزاقستان را گردآوری کنند.

مردم باربادوس نیز از دست اندرکاران پروژه خواسته اند درباره الگوی تنوع نژادی در کشورشان تحقیقات بیشتری انجام شود. شهروندان آفریقای جنوبی نیز با اطلاع از توان دقیق این آزمایش مردم شناسی از دانشمندان جنوگرافیک- 2 درخواست کرده اند با انجام آزمایش های لازم این گمانه را که مردم آفریقای جنوبی از تبار «سان» ها، نخستین ساکنان این منطقه، و مخلوطی از دیگر نقاط آفریقا، هند و اروپا هستند را بررسی کنند.

در حالی که پروژه جنوگرافیک- 2 رفته رفته افراد بیشتری را برای شرکت در این آزمایش بزرگ تشویق می کند، عموم مردم و علاقمندان به بازدید از سایت جدید پروژه تشویق شده اند.

 



تاریخ : یادداشت ثابت - شنبه 95/5/17 | 11:40 عصر | نویسنده : آیدا پاشایی | نظر