سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سیف‌الله کامبخش‌ فرد باستان شناس پیشکسوت درگذشت
سیف‌الله کامبخش‌ فرد، کارشناس پیشکسوت‌ باستان‌شناسی و عضو گروه‌ باستان‌شناسی‌ دانشگاه‌ تهران عصر روز یکشنبه هفتم آذرماه پس از مرخص شدن از بیمارستان در خانه خود به‌دلیل ناراحتی قلبی و ریوی درگذشت.

به گزارش خبرنگار مهر، سیف‌الله کامبخش‌فرد در سال 1308 در تهران به دنیا آمد. او تحصیلات‌ ابتدایی‌ را در دبستان‌ ادیب‌ و متوسطه‌ را در درالفنون‌ گذراند. سپس‌ در رشته‌ باستان‌شناسی‌ ادامه‌ تحصیل‌ داده‌ و موفق‌ به‌ دریافت‌ مدرک‌ کارشناسی‌ و کارشناسی‌ ارشد باستان‌شناسی‌ از دانشگاه‌ تهران‌ شد.

مرحوم کامبخش فرد در سال‌ 1339 عضو بخش‌ ماقبل‌ تاریخ‌ موزه‌ ایران‌ باستان‌ بود و همزمان‌ با آن‌ (از 1338 تا 1345) معاونت‌ و دستیاری‌ دکتر عزت‌الله نگهبان‌ را در اداره‌ موسسه‌ باستان‌شناسی‌ دانشگاه‌ تهران، که‌ محل‌ آن‌ در ساختمان‌ دانشسرای‌ عالی‌ واقع‌ در سه‌ راه‌ ژاله‌ بود، بر عهده‌ داشت.

او در سال‌ 1344 رئیس‌ اداره‌ آرشیو فنی‌ موزه‌ ایران‌ باستان‌ و در سال‌ 1358 رییس‌ موزه‌ ایران‌ باستان‌ بود. همچنین‌ از سال‌ 1359 تا زمان‌ بازنشستگی‌ (1365) به عنوان کارشناس‌ مسؤ‌ول‌ باستان‌شناسی‌ در مرکز باستان‌شناسی‌ ایران‌ فعالیت می کرد.

از سوابق‌ پژوهشهای میدانی وی می توان به فعالیت در‌ کاوشهای‌ مارلیک، چراغعلی تپه در گیلان‌، بررسی باستان شناسی محوطه های پیلاقلعه‌، زینب‌ بیجار، دوره‌ بیجار، و ... در رحمت‌ آباد و رودبار گیلان، سرپرستی‌ هیأت‌ علمی‌ کاوش‌های‌ باستان‌شناسی‌ نیشابور، سرپرستی هیأت‌ کاوش‌های‌ باستان‌شناسی‌ در گرمی مغان-اردبیل، آذربایجان‌ شرقی، تپه‌های‌ قیطریه، محوطه‌ آناهیتای‌ کنگاور، و کاوش‌های‌ باستان‌شناسی‌ و بازسازی‌ بنای موسوم به معبد آناهیتا در کنگاور اشاره کرد.

از استاد کامبخش فرد کتابهای زیادی از جمله سفالگری‌ نیشابور در سده‌های‌ پنجم‌ و ششم‌ هجری، تهرانِ‌ سه‌ هزار و دویست‌ ساله‌، معبد آناهیتا، گور خمره‌ای‌ اشکانی‌ در گرمی‌ مغان، سفال‌ و سفالگری‌ در ایران‌ از ابتدای‌ نوسنگی‌ تا دوران‌ معاصر باقی مانده است.

این استاد باستان شناسی مدتی به‌دلیل ناراحتی قلبی و ریوی در بیمارستان بستری شده بود و پس از مرخص شدن از بیمارستان، ساعت 16 روز گذشته دار فانی را وداع گفت.




تاریخ : شنبه 90/9/5 | 11:3 صبح | نویسنده : آیدا پاشایی | نظر